فرصت ها چونان ابرها در گذر است

— امام علی علیه السلام
English فارسی
امروز ۲۲ آبان ۱۳۹۷ آخرین بروز رسانی ۲ شهریور ۱۳۹۴
کاربر مهمان، برای ورود به سایت کلیک کنید
فرزاد فهیمی فر

ده مدل تفکر استراتژیک

تاکنون تحقیقات بسیار زیادی در خصوص مدل تفکر استراتژیک انجام شده که هر کدام از آن‌ها در شرایط و صنایع مختلف بکار رفته است. سازمان‌ها و شرکت‌ها همواره با مشکلات بسیار عدیده‌ای روبرو هستند و در پی پاسخگویی و رسیدن به یک راه‌حل ایده‌آل می‌باشند. در این نوشته به دنبال معرفی مدلی بنام ۱۰s تفکر استراتژیک هستیم که کاربردهای بسیار زیادی را در صنایع، موقعیت‌ها مختلف و..دارد. ۱۰s تاکید دارد هر سازمان در هر مرحله از رویکرد استراتژیک بایستی این ۱۰ مورد را رعایت و اجرا کند. اما اینکه چرا هر سازمان به ۱۰s نیاز دارد را می‌توان به این موارد اشاره کرد: افراد عموما استراتژی را درک نمی‌کنند، افراد قادر به انجام آن نیستند، استراتژی درک کاملی نسبت به محیط ندارد، افراد اشتباه با مشاغل اشتباه می‌پیوندند و برخی اوقات استراتژی‌ها بسیار بلندپروازانه است.

ذیلا هر یک از s های این مدل تشریح می‌گردد:
موقعیت(Situation)
اولین گامی که مقدم بر استراتژی می‌باشد تعیین موقعیت می‌باشد. فرماندهان نظامی قبل از هر چیز نیازمند تعیین موقعیت مکانی بوده‌اند. آن‌ها بغیر از دانستن دانستنی‌ها به شناختن نداستنی‌ها و کشف آن‌ها مبادرت می‌کردند. پیتر دراکر بر این باور است که اولین گام هر رهبر تعیین واقعیت‌هاست. بنابراین قبل از اینکه بخواهیم بحث استراتژی را آغاز کنیم اعضای تیم احتیاج دارند که دیدگاه خود را نسبت به موقعیت بیان و یکپارچه کنند همچنین تیم نیاز به ایجاد یک تصویر کلان از موقعیت و وضعیت شرکت بر اساس دیدگاه‌های بیان شده دارد.
مفروضات(Suppositions)
مفروضات یکی از پایه های اصلی استراتژی است. آغاز هر استراتژی با یک سری فرضیات همراه هست که عموما حدس و گمان استراتژیست ها را شامل می شود. بایستی تمامی مفروضات قابل بررسی یادداشت و مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.
قلمرو(Scope)
پس از تعیین موقعیت و مفروضیات حال بایستی قلمرو یا به اصطلاح اسکوپ فعالیت شرکت مشخص شود بدین منظور می‌توان سوالاتی مطرح گردد از قبیل: مشتریان چه کسانی هستند؟ چه مقدار از تیم را درگیر مسائل میکنیم؟ این سوالات قلمرو موضوعی شرکت رو معین می‌کند و باعث ایجاد تمرکز بسیار زیاد بر روی استراتژی‌های انتخابی می‌شود.
نقاط قوت (Strengths)
تیم ها در تلاش هستند نقاط قوت خود را شناسایی کنند تا بتوانند از آن‌ها به بهترین نحو استفاده کنند. این نقاط قوت بر اساس موقعیت بایستی کشف و مورد بهره برداری قرار گیرند. یکی از مواردی که منجر می شود استراتژی ها شکست بخورد غفلت از این مرحله می باشد. بسیاری از استراتژی ها نقاط قوت را یا بررسی نمی‌کنند یا بصورت دقیق و موشکافه به آن نمی‌پردازند.
استراتژی(Strategy)
با آگاهی از موقعیت، مفروضیات و قلمرو می توان استراتژی‌ها را تدوین کرد. متاسفانه بسیاری از سازمان ها از این مرحله به دنیای استراتژیک وارد می‌شوند که منجر به ناکام ماندن آن‌ها می‌شود. اگر استراتژی از این مرحله شروع شود تمامی موارد بالا بصورت وسیع و گنگ در استراتژی دخیل می‌گردد و این منجر به عدم تصمیم گیری درست در خصوص هر یک از آن‌ها و در انتها نادیده گرفتن آن‌ها می شود. با شفاف سازی گام‌ها فوق تیم میتواند تمرکز اصلی خود را به تعیین اهداف سازمان معطوف کند و در پی آن راه‌های رسیدن به اهداف را روشن کند.
سناریوپردازی(Scenarios)
گام بعدی نوشتن سناریوهای مختلف بر اساس استراتژی های تدوینی می باشد. این رویکرد نیاز به ذهن‌های خلاق و به چالش کشیدن اعضای تیم در خصوص موضوعات را دارد. سناریو پردازی منجر به بالا بردن صحت و اعتبار استراتژی‌های تدوینی می شود.
موفقیت(Success)
بطور معمول یک تیم در اوایل دارای یک هدف مشترک می‌باشد. بمنظور رسیدن به این هدف مشترک بایستی عوامل موفقیتی که منجر به کامیابی می شود را یادداشت و آن‌ها را بکار بست.
مراحل(Steps)
در این مرحله نیاز است که تمامی گام‌هایی که بایستی در خصوص استراتژی برداشته شود نوشته شود. این مراحل بصورت ورودی ، جدول زمان‌بندی شده گام‌ها و در نهایت خروجی مربوطه ارائه می‌گردد. جدوال زمان‌بندی منجر به برنامه‌ریزی صحیح و مناسب استراتژی‌ها می‌شود.
رتبه بندی(Scoreboard)
رتبه‌بندی منجر به مشخص شدن اهمیت هر یک از استراتژی ها و گام‌های مربوطه می‌شود و موفقیت آن‌ها را بیش از پیش می‌کند. رتبه بندی تلاش می کند با در نظر گرفتن پارامترهایی دستیابی به برخی اهداف و استراتژی ها در بازه زمانی کوتاه و برخی دیگر در بلند مدت معین گردد که این موارد منجر به موفقیت در آن می‌شود.
ایست(Stop)
آخرین مرحله بدین مورد اشاره دارد که برای استراتژی‌ها محدودیت‌ها(ایست‌ها) و یا خط قرمز هایی تعریف کنیم. اینکه چه زمانی استراتژی ها به نقطه انقضا، خود می‌رسند و بایستی مورد بازنگری قرار گیرند. برخی روشن شدن این موضوع را خطر پذیرفتن شکست می ‌دانند در حالیکه اینطور نیست. با توجه به اینکه دنیای پیش رو دنیایی است با تغییرات وسیع و سریع بنابراین رصد دائم استراتژ‌ی‌ها و بهبود آن‌ها عامل موفقیت یک سازمان به شمار می‌آید.
بنابراین بطور خلاصه بمنظور کامیابی در استراتژی‌های تدوین شده برای سازمان‌ها (یا شرکت‌ها) بایستی گام‌های ذیل طی گردد:
Situation > Suppositions > Scope > Strengths > Strategy > Scenarios > Success > Steps > Scoreboard > Stop
برگرفته از سایت آکادمی استراتژی

1261 بار مشاهده
ارسال شده توسط مدیر سایت

بخش نظرات