این چشم‌انداز هدفگذاری شده است، یک سند بالادستی است؛ باید ما این را حتماً رعایت کنیم.

— رهبر معظم انقلاب
English فارسی
امروز ۲۲ آبان ۱۳۹۷ آخرین بروز رسانی ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
کاربر مهمان، برای ورود به سایت کلیک کنید

گروه مدیران راهبردی میزبان دکتر یحیی آل اسحاق،وزیر سابق بازرگانی

 

 

گروه مدیران راهبردی میزبان دکتر یحیی آل اسحاق، وزیر سابق بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در جلسه‌ای با موضوع «اقتصاد بازرگانی» بود.

در این جلسه که با حضور گروه شهید شهریاری و در مورخه ۲۰/۰۳/۱۳۹۶ تشکیل گردید دکتر آل اسحاق ابتدا با بیان یک مثال در حوزه جنگ و تاثیر عوامل موثر بر پیروزی شامل: نیروهای انسانی، سخت‌افزار و سلاح لازم، موقعیت جغرفیایی، فرماندهی و آموزش و تعیین میزان تاثیر هر کدام از این عوامل، نقش روحیه را نسبت به همه عوامل مذکور موثرتر دانسته و ۵۰ درصد موفقیت در انجام هر کار و مسئولیتی را داشتن روحیه خوب و قوی دانستند. ایشان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در حوزه مدیریت اجرایی را فضاشناسی دانسته و افزودند: مدیران توانمند مدیرانی هستند که قبل از قبول سمت‌های اجرایی ۲ الی ۳ ماه به شناسایی فضای حاکم و عوامل موثر بر آن در سازمان مورد پیشنهاد می‌پردازند. وزیر اسبق بازرگانی در ادامه جلسه استراتژی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت را به عنوان موضوع مورد بحث انتخاب کرده و عوامل موثر بر نوع انتخاب استراتژی را متاثر از عوامل زیر دانستند:

  • عامل خارجی که خود شامل شناسایی بازیگران خارجی است که نسبت به تجارت جمهوری اسلامی ایران نقش دارند.
  • شناخت ارتباطات و وزن هرکدام از عوامل در تاثیر آن بر تجارت جمهوری اسلامی ایران
  • عوامل داخلی شامل نظام بانکی، بازیگران داخلی موثر بر تجارت ایران و چیدمان ارتباطات و …
  • قانون اساسی
  • برنامه‌های مصوب
  • ارتباطات شامل جریانات ذینفع که قدرت نفوذ در کارها را دارند.
  • فرهنگ جامعه

ایشان لزوم آگاهی از این روابط قبل از ورود به عرصه مدیریت بازرگانی کشور را امری ضروری دانسته به ذکر چندین خاطره از دوران تصدی بر مسند وزارت بازرگانی پرداختند.

دکتر آل اسحاق  به موضوع «چگونگی استفاده از اهرمهای تجاری در جهت اهداف سیاسی و چگونگی استفاده از اهرمهای سیاسی در جهت اهداف اقتصادی و تجاری» اشاره کرده و بخش اقتصاد در طول سالیان گذشته تا کنون را سیاست‌زده دانستند.

ایشان بر لزوم هماهنگی و همکاری همه نهادها، احزاب و جریانات داخلی در جهت حل معضلات و چالشهای اساسی کشور در حوزه اقتصادی اشاره کردند و عدم بکارگیری ظرفیت کلی اجتماع در راستای حل معضلات را یکی از مهمترین چالشها دانستند.

دکتر آل اسحاق در ادامه رابطه تولید با بازرگانی را تشریح فرموده و افزودند: در برخی اظهار نظرها تولید محور اصلی و بر اساس آن بازرگانی و دیگر سازمانهای ذیربط فعالیت می‌کنند، حال آنکه بازرگانی در جهت خدمت به تولید است. ۷۰ درصد رابطه تولید و بازرگانی مستلزم عملکرد قوی و شایسته حوزه بازرگانی است.

دکتر آل اسحاق دریافت به موقع کالا، کیفیت و کمیت کالا، ذخایر کالا، گندم، برنج و کالاهای اساسی، تعادل بازار، نظارت قیمت، جلوگیری از احتکار، تضمین رسیدن کالا به دست مردم، بهسازی نظام توزیع کشور، حضور تکنولوژی و فناوری جدید در نظامات موجود، سفارش، خرید، تجارت الکترونیک و آموزش در همه حوزه‌های مذکور را از وظایف اصلی بخش بازرگانی دانستند.

ایشان در ادامه چندین مورد مطالعاتی و تجربی در حوزه بازرگانی و سوابق اجرایی خود به عنوان وزیر بازگانی را مورد واکاوی قرار داده و فراگیران در هر مورد سوالاتی مطرح نمودند که استاد به سوالات پاسخ فرمودند.

امیر محمودیان

 

278 بار مشاهده
ارسال شده توسط مدیر سایت

مطالب مرتبط

بخش نظرات