این چشم‌انداز هدفگذاری شده است، یک سند بالادستی است؛ باید ما این را حتماً رعایت کنیم.

— رهبر معظم انقلاب
English فارسی
امروز ۲۲ آبان ۱۳۹۷ آخرین بروز رسانی ۱۵ آبان ۱۳۹۶
کاربر مهمان، برای ورود به سایت کلیک کنید

مهندس عزت الله ضرغامی

 

نشست علمی تخصصی“تبیین وظایف صدا و سیما و فضای مجازی در توسعه فرهنگ عمومی” مرتبط با سرفصلهای محور اقتصادی دوره تربیت مدیران راهبردی با سخنرانی مهندس عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو فعلی شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد.

در این نشست مهندس ضرغامی یکی از بزرگترین آسیبهای کشور را دسترسی همگان به انواع رسانه و فضای مجازی و استفاده نادرست از این تکنولوژی دانستند. ایشان در یک تقسیم‌بندی دنیای رسانه را به دوران قبل و بعد از فضای مجازی تقسیم نمودند. ایشان ضمن بیان تفاوت Broad Band و Broad Cast ، به از بین رفتن تدریجی فاصله بین این دو مقوله پرداخته و فرمودند: در عصر جدید و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، دوره جدیدی در افق رسانه بوجود آمده است که وظیفه رسانه ملی را خطیر و حساس‌تر می‌سازد. ایشان ضمن تاکید بر لزوم نیازسنجی در حوزه مخاطبین رسانه اشاره فرمودند: نیازهای مردم در شرایط مختلف آنها را به سوی فضاهای مختلف و شبکه‌های گوناگون سوق می‌دهد، فلذا شناخت دقیق علایق و سلایق گوناگون مخاطبین یک اصل در موفقیت رسانه ملی بوده و چنانچه شناخت دقیق حاصل گردد از بروز خیلی آسیب‌ها جلوگیری خواهد نمود.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما در ادامه به فرصت شناخت مزیتهای نسبی ما در برنامه‌های تولیدی صدا و سیما اشاره کرده و فرمودند: چنانچه ما مزیتهای نسبی و نقاط قوت خویش را بشناسیم، همچنین مزیتهایی که به دشمن داده‌ایم را هم شناسایی کنیم قطعا در فرآیند تولید برنامه و جذب مخاطبین موفق خواهیم بود.

ایشان در ادامه به بیان تجربیات خویش در عرصه فرهنگ و رسانه پرداخته و از خاطرات خویش در زمان ریاست سازمان صدا و سیما مطالب ارزشمندی ایراد نموده و فرمودند: در ابتدای حضور بنده در سازمان صدا و سیما حوزه‌ها و معاونتهای مختلف سازمان متفاوت و کاملا جدا و بدون هماهنگی با یکدیگر فعالیت می‌کردند. از آنجاییکه لزوم همپوشانی و همکاری بین حوزه‌ها بسیار مشهود بود با تشکیل جلساتی با عنوان”افق رسانه” هر دو ماه یکبار و به مدت ۴ ساعت، همگرایی لازم حاصل گردید و حتی مدیران شبکه‌های استانی هم بصورت هماهنگ با قسمتهای مختلف سازمان به ایفای نقش خود پرداختند.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه سخنان خود از نحوه سیاستگذاری برنامه‌های سازمان صدا و سیما در جهت بالا بردن رضایتمندی حداکثری مردم مطالبی را ایراد فرمودند. ایشان برنامه‌سازی و مدیریت رسانه در ایران را ملزوم به شناخت کشور ایران، فرهنگ ایرانی – اسلامی و شناخت اقوام و قومیتهای مختلف دانستند. ایشان فرمودند: وجود قومیتهای مختلف زمینه ایجاد واگرایی توسط دشمن را زیاد کرده، حال آنکه با بیداری و شناخت ویژگی‌های کشور می‌توان در عرصه تولید و پخش برنامه‌های پرمخاطب موفقیت را بدست آورد.

ایشان تاثیر رسانه ملی و فضای مجازی را در فرهنگ عمومی جامعه انکارناپذیر دانسته و فرمودند: با استفاده از پتانسیل‌های کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌توان برنامه‌هایی آموزنده و پرمخاطب تولید نمود که بدین ترتیب مخاطبین، شبکه‌های خارجی با جهت‌گیری و محتوای خاص و مخرب را انتخاب ننموده و به فرهنگ اسلامی ایرانی مردم خدشه‌ای وارد نشود.

ذکر چندین تجربه اجرایی ایشان در حوزه فرهنگی قسمتهای پایانی جلسه را به خود اختصاص داد.

در ادامه فراگیران سوالات خود را مطرح نمودند و ایشان نیز پاسخگوی سوالات بودند.

169 بار مشاهده
ارسال شده توسط مدیر سایت

بخش نظرات