فرصت ها چونان ابرها در گذر است

— امام علی علیه السلام
English فارسی
امروز ۲۹ آبان ۱۳۹۷ آخرین بروز رسانی ۳ مهر ۱۳۹۶
کاربر مهمان، برای ورود به سایت کلیک کنید

معرفی دوره

نویسنده: دکتر محمدتقی آذرشب

مقدمه:

تغییر در مسئوولیت ها معمول است؛ محدودیت زمان خدمت عمده ترین علت تغییر مدیران است. با وجود این،گاه علتهاي دیگری نیز برای این اقدام مي توان شناسايي كرد. چرخش مدیران از چند معضل به شرح زیر جلوگیری می کند و بنابراین، یکی از لوازم حفظ سلامت هر نهادی است:
۱) به وجود آمدن حلقه بسته مدیریتی؛
۲) تحقق نیافتن اصل شایسته سالاری؛
۳) ظهور رانتخواری برای اطرافیان؛
۴) از دست دادن نیروی جوان و با نشاط کشور.
۵) حاکم شدن رخوت بر نظام اداری و کاهش خلاقیت و نوآوری
ممکن است چرخش مدیران نوعی فرصت برای کسب تجربه نیز محسوب شود. اما در نظامهای مردمسالار، خواست و انتخاب مردم یکی از علل اصلی چرخش مدیران است که از طریق انتخابات ظهور می یابد و در سطوح مختلف به صورت غیرمستقیم اعمال می گردد. در چنین شرایطی چرخش ناشی از الزامات بیرونی و تابعی از پذیرش یک امر اساسی است. همچنین می توان به مواردی اشاره کرد که اعتقادات و باورهای خاص منجر به تقاضای چرخش می شوند. در چارچوب مدیریت اسلامی، که مدیریت با مفاهیمی چون «امانت » و «خدمت » آمیخته است، مدیر به هنگام آگاهي از وجود افراد شایسته تراز خود، خواستار تغییر می شود. در فرآیند مدیریت هرچه اطلاعات دقیق‌تر و مستندتری در زمینه یك تصمیم یا رویداد موجود باشد، تحلیل فرآیند اتخاذ تصمیم، نقاط ضعف فرآیند و نیز رویدادهای تابع آن آسان‌تر خواهد بود. همچنین هر چه مستندات موجود دقیق‌تر و روشن‌تر ثبت شده باشد، دانش ارزنده‌تر و كاربردی‌تری را می‌توان به نسل‌های بعدی منتقل كرد. بیش از یك قرن از زمان تشكیل سازمان‌های الگو گرفته از سازمان‌های نوین غربی، در كشور ما می‌گذرد اما چه تعداد از مدیران و كاركنان فعال در سازمان‌ها افكار، دیدگاه‌ها، آموخته‌ها و اندوخته‌های تجربی و علمی خود و فرآیند یادگیری خویش را در قالب یافته‌های فردی یا سازمانی مكتوب و مستند كرده‌اند؟ چه بخشی از این تجارب به نسل‌های بعدی و سایر مدیران سازمان انتقال یافته است؟
تجربة مديريتي، مجموعه دانش آزمون شده و محک خورده مشتمل بر یافته های كم وبيش سازمان يافته شخصي است كه در فرآيند اداره امور حاصل آمده و اين باور را شكل داده است كه پيگيري مقاصدي به روشهايي و بر بنياد اصولي و تحت مفاهيمي خاص، مطلوب، مؤثر و ممكن (و يا ناممكن، نامؤثر و ناممكن) است. از چهار مقوله مي توان براي بازشناسي و مفهوم پردازي تجربه مديريتي استفاده كرد:
– پیش فر ضها، ارز شها و اصول
– الگوها، مفاهیم و تعاریف
– آرما نها و اهداف
– روشها و ابزارها
تجربه مديريتي با چنين مفهومي است كه مي تواند سرمايه اعتلابخش قلمداد شود.این طرح، در راستای مستندسازی تجارب با رویكرد مدیریت تجربه و با هدف توسعه یادگیری عملی ارائه می‌شود؛ شاید از این رهگذر بتوان دانش نهفته در درون نخبگان( مدیران، کارآفرینان، کارشناسان، صاحبنظران ) باتجربه را به منظور به كارگیری در کشور به منصه ظهور درآورد.

منظور:
فضا سازی مناسب جهت انتقال تجربیات، دانش و تخصص مدیران، مشاوران و کارشناسان ارشد نظام و تشکیل خزانه ای از مدیران واجدالشرایط جهت بکارگیری در پست های حساس بخش های مختلف در مواقع لزوم

هدف کلی:
شناسایی، پرورش و آماده سازی افراد واجد شرایط فعالیت بعنوان مدیر ارشد

اهداف کاربردی و روشها:
ایجاد نگرش جامع و بلندمدت در فراگیران برای مواجهه با مسائل کشور
ارائه مفاهیم، تئوری ها و فنون جدید مدیریت و آموزش های کاربردی و اثر بخش
فهم علایق فراگیران در زمینه فعالیت های پژوهشی، برنامه ریزی استراتژیک و مرتبط نمودن آنها با فعالیت حرفه ای خود
پرورش قدرت تفکر و دستیابی به سطح بالای تجزیه، تحلیل، سنجش و مدیریت بحران و کمک به آنان در دستیابی به دورنمایی واقع بینانه از آینده
دستیابی فرگیران به مهارت های لازم جهت برعهده گرفتن وظایفی چون رهبری سازمانی، مشاوره مدیریتی و …
دستیابی به تخصص در زمینه های تفکر در ایام بحران، حل مسئله و …
ارتقاء مهارت، دانش و توان فراگیران، شفاف سازی شیوه های برنامه ریزی و بهبود بینش و نگرش آنان
ایجاد محیط تضارب آرا در مباحث تخصصی و راهبردی جهت تبیین ابعاد و جنبه‌های نظری موضوعات مختلف

جامعه هدف:
افراد حائز شرایط ذیل، جامعه هدف طرح حاضر را تشکیل خواهند داد:
دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و یا حوزوی سطح بالا ترجیحا” در رشته های علوم انسانی
سن حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۴۰ سال
سلامت جسمی و روانی
دارای حداقل سابقه خدمت بعنوان مدیر میانی یا ارشد در بخش دولتی یا ۵ سال سابقه مدیریت عالی در بخش خصوصی
معتقد و وفادار به آرمان های انقلاب اسلامی
خوشنام و اثرگذار
خلاق و توانمند
مورد اعتماد
اخلاق مدار
دارای عملکرد شایسته در مشاغل و مسئولیت های قبلی
قدرت بیان ، اقناع و توانایی گفتمان سازی
برخورداری از هوش سیاسی و توانایی رصد و تحلیل جریان های تاثیرگذار سیاسی و بین المللی
توانایی تحلیل شرایط عمومی حاکم بر کشور، منطقه و جهان
اشتراک تفکر و نگاه نسبت به مسائل و رویدادها
آشنایی نسبی با فناوری اطلاعات
دارای مدرک در یکی از زبانهای بین المللی( ترجیحا انگلیسی)

شیوه انتخاب:
بر اساس مراحل ذیل صورت خواهد گرفت:
معرفی توسط افراد معتمد و معرفی توسط سازمان ها
مصاحبه توسط تیمی متشکل از صاحب نظران
شناسایی نهایی افراد واجدصلاحیت و داوطلب شرکت در طرح
برگزاری آزمون استعداد

شیوه آموزش، پرورش و توانمندسازی:
تبیین مبانی نظری ، روند ها و چگونگی تحلیل و اندازه گیری فرصت ها ، فشار ها و تهدیدات هر مولفه توسط استاد
دعوت از کارآفرینان، چهره ها و شخصیت های برجسته سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهت انتقال تجربیات و نظرات مربوط
انجام مطالعات گروهی تدوین گزارشهای راهبردی در چارچوب مباحث تخصصی مرتبط
ارائه گزارش ها به صورت سخنرانی و دریافت نظرات تکمیلی
انتشار گزارش ها بصورت گزارشهای راهبردی
تدوین یادداشت های تخصصی و درج در رسانه های عمومی و تخصصی

مراحل دوره:
ارزیابی پایان دوره: به طرق زیر انجام خواهد گرفت:
ارزیابی کتبی
مصاحبه
ارائه مقاله، گزارش راهبردی یا برنامه ای راهبردی-عملیاتی برای اداره یکی از سازمان

برنامه های دروه تا کنون:

9. About 2